چندی است که تولید کننده ها و صادرکننده ها از نبود بسته های حمایتی کشور برای توسعه فروش بازرگانان و همچنین تسهیل در کسب بازار های جهانی گلایه مند هستند و معتقدند کشورهای توسعه یافته حمایت های فراوانی در این زمینه دارند و به همین دلیل عرضه محصولات آنها قدرتمندتر از سایر کشورها است و به این دلیل ایران توان رقابت با آنها را ندارد.
در این رابطه عضو کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز در رابطه با دلیل نبود بسته های حمایتی در ایران اظهار کرد: نهادهای مختلفی در کشور ما وجود دارند که هم از صادرات و حتی واردات مربوط به صادرکننده ها در بحث تامین مالی و پوشش های لازمه حمایت می کنند که در این زمینه می توان کمک های فراوان بانک توسعه صادرات، صندوق صادرات و سازمان توسعه تجارت را یادآور شد.
کوروش پرویزیان در خصوص همکاری نهادهای کشور در خصوص واردات مربوط به صادرکننده ها افزود: گمرک هم در تنظیم تعرفه هایی که برای واردات اجناس در نظر می گیرد به کالا های واسطه و مواد اولیه توجه ویژه ای دارد و نرخی بسیار به صرفه برای آنها تعریف می کند.
وی اضافه کرد: موقعیت سیاسی و تحریم ها دست اندازهای بسیاری برای تجارت خارجی کشور ایجاد کرد و این مسائل باعث شد تا فشارهای ناخواسته ای به تجار وارد شود و دیپلمات های ایرانی باید سعی در رفع مزاحمت ها کنند.
پرویزیان ادامه داد: دیپلماسی کشور باید سعی کند تا با کشور هایی که روابط تجاری خارجی بهتری دارند روابط خوبی برقرار کند و باید ظرفیت کشور برای صادرات محصولات و همچنین کالا های وارداتی که ارزش مجدد صادرات دارند را تقویت کرد.
مدیر عامل بانک پارسیان خاطرنشان کرد: موضوعاتی همچون ارز و رابطه ریال کشور با ارزهای خارجی از مواردی است که بر تجارت بین الملل بسیار تاثیر می گذارد و ایجاد پوشش های مناسب بیمه ای و هجینگ از ملزومات سیاست های تجارت خارجی کشور است.
پرویزیان بیان کرد: تقویت پوشش بیمه ای، هجینگ و ابزار ثانویه به گسترش عملیات و معاملات بازرگانان کمک می کند و باید به این موارد توجه ویژه ای شود و گاهی امتیازهایی برای تجار در نظر گرفته می شود که کمک شایانی به تقویت مزیت رقابتی نمی کند لذا باید قوانین مجدد بازنگری شود و نیاز تجار کارشناسانه سنجیده شود.
وی اذعان کرد: دیپلماسی سیاسی باید در خدمت دیپلماسی تجاری قرار بگیرد که به این ترتیب علاوه بر تقویت تجارت بین الملل موجب ایجاد فرصت های تجاری خوبی هم می شود که از نمونه های آن می توان فرصتی که برای معامله با روسیه در زمانی که با ترک ها به مشکل خورده بودند و همچنین فرصت تجارت با قطر در زمانی که با کشور های عربی دیگر درگیر شد را نام برد.
این مسئول اضافه کرد: دیپلماسی تجاری مناسب می تواند فرصت های ایجاد شده را در بازاری پایدار و دائم ایجاد کند البته این موضوع مشروط به این است که خدمات و سرویس دهی بلند مدتی را فراهم کنیم و با ایجاد تعرفه های مناسب فرصت های پیش آمده به مشتری های دائمی تبدیل شود.
در این بین به گزارش اگزیم نیوز برخی تولیدکننده ها حتی از نبود تور ویژه برای حضور در نمایشگاه های تخصصی بین المللی گله مند بوده و معتقدند که دیگر کشور ها مخارج فرد را برای حضور در نمایشگاه های تخصصی بین 50 الی 70 درصد تامین می کنند و به همین دلیل تکنولوژی به خوبی منتقل و هدف رقابت شناسایی می شود که در این رابطه عضو کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران گفت: شرکت در نمایشگاه ها برای کسب و کار های نو پا می تواند مفید واقع شود اما تامین مالی هزینه شرکت در نمایشگاه ها برای صاحب نظرانی که در حوزه بین الملل سال های زیادی فعالیت می کنند چندان اهمیتی ندارد و تغییر چشم گیری در کسب و کار آنها ایجاد نمی کند.
پرویزیان عنوان کرد: البته برخی از صنایع فرهنگی که ارزش مادی چندانی ندارند و سهم چندانی از بازار را به خود اختصاص نمی دهند هم خواهان حضور در بازار های بین المللی و حمایت مادی دولت هستند که این نگرشی متفاوت با بحث تجارت دارد.
نظر شما